RSS

Drum inseamna civilizatie

16 Apr

De curand s-a terminat modernizarea drumului spre Satmarel.Toate calculele aratau ca cei cam 2 mii de locuitori ai acestui cartier al municipiului Satu Mare,contribuie prea putin la bugetul orasului pentru a beneficia de un drum de cam 6 km care costa cam 1 milion de euro.Ar fi meritat modernizarea mai multor cartiere din oras.Poate ca totusi nici acesti satmareni nu trebuie ignorati,desi ei ar putea sa-si faca o unitate administrativa proprie si sa se auto-gospodareasca,fiind si departe de oras.Fostul primar Ilyes a accesat un credit bancar scump si a facut drumuri de calitate slaba.Primarul Coica face drumuri mai bune dar cam putine si inca nu la calitatea la care ar trebui facute.Nu inteleg de ce nu se impun standarde UE la constructii.Sa speram ca se vor lua masuri eficiente si la acest capitol pe care satmarenii il considera cel mai important.Cat despre soseaua de centura,eu cred ca s-ar putea face doar prin investitia privata in concesiune la autostrada propusa de mine,si care duce la Zalau si la Suplacu de Barcau,unde se intalneste cu autostrada Transilvania.Evident pe soseaua de centura s-ar circula gratuit.

DSCN2271

Mai jos va prezint programul meu pentru capitolul drumuri si trafic:

1-Crearea cat mai multor proiecte cu finantare UE pentru constructia si reabilitarea de drumuri,care sa scuteasca bugetul local de cheltuirea banului public,cat si excluderea necesitatii contractarii de noi credite bancare pentru drumuri,dar posibil un credit de refinantare a datoriei.In cazul necesitatii urgente a modernizarii unor strazi e necesara externalizarea proiectarii si verificarii calitatii lor.Categoria drumurilor e problema principala a satmarenilor si deci trebuie sa-i acordam o atentie speciala.

2-Nu vor fi fonduri pentru asfaltarea tuturor strazilor insa se va face un sistem prin care sa nu mai existe gropi.In cazul strazilor de pamant se va urmari astuparea gropilor tot cu pamant,in cel mult 24 ore de la aparitia lor.La fel va fi operativitatea si in cazul drumurilor asfaltate.Va fi o echipa ce va merge zilnic pe teren si va face constatari ca in maxim 24 de ore gropile in asfalt sa fie plombate.Se poate lucra si iarna pentru ca sunt si tehnologii de plombare la frig.Plombarile vor fi facute de calitate ca sa reziste luni de zile,astfel costurile acestei activitati importante fiind relative mici insa beneficiile mari.

3-Multe drumuri si trotuare sunt sparte pentru interventia la conductele subterane afectate,insa refacerea carosabilului lasa de dorit.Primaria poate face o intelegere cu firmele care sparg drumurile,ca sa fie o conlucrare stransa intre firmele lor ce sparg si sapa si intre ale primariei care refac carosabilul.Problema e la fundatia drumului si deci trebuie ca firmele lor sa refaca doar conductele iar fundatia sa se refaca impreuna de catre aceste firme.Iar carosabilul tebuie refacut doar de firmele cu care lucreaza primaria.

4-Sunt drumuri si trotuare de calitate buna,chiar daca nu de calitatea existenta in vestul Europei.Se naste intrebarea legitima,de ce nu s-au facut toate drumurile si trotuarele de calitate buna?

5-Cred ca aleea Coposu e cea mai frecventata alee sau trotuar din oras.Ca atare trebuie sa-i fie acordata o atentie maxima.Multa lume e nemultumita de faptul ca e cam prost executata,ca groapa e prea mare,ca este o pista de biciclisti care nu se stie de unde vine si unde merge,ca balteste apa,ca arata mai bine pavajul din piata 25 Octombrie desi e mult mai vechi,etc.Trebuie facuta o dezbatere publica pe aceasta problema la care si primaria sa prezinte solutii.

6-Podul Decebal trebuie renovat integral iar la statia de bus de sub el trebuie instalat un WC ecologic si zona trebuie reamenajata.Deasemenea trebuie facut un sistem de iluminat arhitectural modern si frumos al celor 2 poduri.Cel existent la podul Golescu nu arata prea bine.

7-S-au reasfaltat multe strazi dar cu garantie de doar 1 an si nu s-au asfaltat si intrarile in curti si trotuarele.Trebuie lucrat mult si repede la aceste deficiente.

8-Asfaltarile nu s-au facut in functie de traficul de pe ele si de un posibil viitor trafic pe ele in urma reabilitarii.Sunt cazuri in care s-au asfaltat strazi de pamant care nici nu prea erau populate,in timp ce sunt atatea strazi populate ce stau de zeci de ani nemodernizate.

9-Cum am mai spus,inainte de a asfalta strazile,trebuie intervenit la toate retelele care trebuie schimbate in urmatorii 10 ani.Asta pentru ca au fost cazuri in care s-a spart asfaltul pentru schimbare tevi la doar 1 an si ceva dupa asfaltare.Trebuie sa fie o comisie alcatuita din reprezentanti ai institutiilor si firmelor implicate in infrastructura subterana,terana si supraterana,pentru a crea o strategie comuna si a coopera pentru o planificare comuna si eficienta a interventiilor.

10-In Satu Mare s-a dovedit eficienta sensurilor giratorii,si nu pot fi motive a nu se realiza peste tot unde sunt necesare.Chiar daca vor fi multe cu fluenta si siguranta in trafic nu se glumeste,ele fiind mai importante decat o usoara comoditate a soferilor.

11-In zona Centru Nou nu prea sunt locuri de parcare,sunt cateva putine langa Somesul iar lumea parcheaza pe trotuar pe toata lungimea strazii Decebal.S-ar putea realiza o parcare pe terenul degradat de la intersectia str.Decebal cu str.Cetatii.O parte din teren e public,iar cealalta parte apartine unei firme private care ar vrea sa construiasca,insa nu ar fi indicat deoarece si asa e inghesuiala mare in centru.Primaria ar putea face un schimb de terenuri cu acea firma sau ar putea expropria terenul.Dupa legea de acu vreo 4 ani,exproprierile sunt in avantajul celui care exproprieaza si nu a celui expropriat cum era inainte.

12-E exclusa constructia unei parcari subterane in fata hotelului Dacia,asta deoarece ar strica aspectul zonei centrului vechi.In fata Casei de Moda ar fi posibil dar trebuie facute studii.S-ar putea institui macar experimental zona de parcare in sensul giratoriu cu parc din Centru Vechi,si pe partea stanga nu doar pe dreapta.In sensul giratoriu din Centru Vechi sunt 4 benzi intre Casa de Moda,hotel Aurora si Unicarm.Doar banda din dreapta e pentru parcare si nu este asa trafic incat parcarea in spic sau mai ales drept,de pe stanga sa-l ingreuneze.

13-Analizarea programul Netcity din Bucuresti si in caz de eficienta implementarea lui si in mun.Satu Mare.Aceasta masura de montare a cablajelor multe de pe stalpi in subteran,ar duce la un aspect mult mai placut al orasului.

14-Orasul nu prea are servicii de intretinere a infrastructurii.De exemplu pe dig langa primarie de ani buni stau dalele infundate adanc in pamant.Sunt multe zone in oras unde lipseste o parte din bordura sau un pic din trotuar e lipsa si ele necesita reparare.Sau sunt multe situatii in care balteste apa pe strada si ar trebui frezata un pic sa se scurga apa pluviala.Acestea nu tin cont de bani,pentru ca nu costa nu stiu ce bani dar tin cont de preocuparea de a ingriji orasul,de a ingriji putinul cat e.

15-Pietruirea tuturor drumurilor de pamant.E destul de ieftin,cam 30 mii euro/km si ofera o minima civilizatie.

16-Implementarea inventiei de constructie a drumului cu ciment ecologic,tehnica folosita si la constructia de autostrazi in tara.E cu 40% mai ieftina si se da garantie mult mai mult decat cu asfalt.Mai exista o inventie romaneasca de asfalt mixat cu ceva material textil,deasemenea e procedeu mai ieftin si mai bun.

17-Marcarea si construirea de piste de biciclete in tot orasul cat si piste speciale pentru jogging,in vederea sustinerii sanatatii populatiei si a ecologiei. Pistele de biciclete trebuie sa fie facute prin zone pitoresti din oras si langa oras,ca sa se cumuleze si ca sport si ca turism.

18-Analizarea posibilitatii crearii mai multor strazi/alei cu trafic exclusiv pietonal.

19-Realizarea unui studiu de circulatie mai ales pentru fluidizarea mai accentuata a circulatiei,nu doar pentru siguranta ei.Nu trebe semaforizate intersectiile mici,acolo circulatia merge la mica intelegere.Instalarea de semafoare inteligente in tot orasul care sa echilibreze traficul.

20-Crearea cat mai multor parcari din fonduri locale in zonele centrale si unde studiile vor arata necesitatea urgenta.Crearea parcarilor supraterane si subterane mai ales prin atragerea de investitii private cat si regandirea modului de colectare a taxelor de parcare,prin atenta lor supraveghere cat si prin stimularea stationarii reduse in zonele critice.In centru se va institui un sistem prin care sa se stimuleze parcarea de scurta durata.De exemplu ar putea fi mai scump biletul la stationarea de mai mult de o ora.

21-Extinderea implementarii tehnice de blocare a parcarii masinilor pe trotuare prin montarea de ghivece de flori longitudinale si a barelor verticale.

22-Un posibil loc de parcare subterana ar fi la piata 1/mare,unde s-ar putea crea o parcare supraterana cu galerii comerciale si piata agro-alimentara moderna la parter precum in municipiul Cluj-Napoca.Daca se poate in Cluj se poate si in Satu Mare.Toata lumea stie ce trafic ingreunat si lipsa de locuri de parcare este la piata mare dar si faptul ca macar o parte din piata trebuie sa fie acoperita si totodata modernizata.

23-Se va institui un sistem prin care se va intretine eficient si constant sistemul de marcaj rutier si semnalizare rutiera.

24-Se va interzice accesul traficului de tonaj greu pe strazile cu fundatie necorespunzatoare si case cu fundatia considerabil slabita.

25-De comun acord cu CFR se va stabili o viteza maxima a trenurilor care circula prin oras pentru a nu polua fonic orasul mai ales noaptea.Deasemenea se va amenaja o trecere rutiera peste calea ferata intre b-dul Traian si strada Cimitirului (langa Electrolux),pentru o buna fluidizare a traficului mai ales dimineata.Nu poate costa mult asezarea unor dale intre linii si a unei bariere,poate maxim 100 mii euro.

26-Publicitatea stradala va avea un regulament care sa evite orasul de inestetica existenta prin solutii simple si eficiente,o decizie luandu-se dupa o dezbatere publica.In cazul panourilor mari de la marginea drumurilor care au afise mari a caror valabilitate a expirat se vor afisa postere de promovare a orasului.

27-Se vor amenaja cartierele dupa cerintele locuitorilor din zona privind locurile de parcare,drumurile,trotuarele,spatiul verde,locurile de joaca,etc.

28-Pentru descongestionarea traficului de pe drum Carei,unde e unul din cele mai mari din oras,la coborare de pe pod Golescu trebuie gasita o solutie.Se poate crea o artera de trafic auto de la Pod Golescu paralela cu digul si langa dig pana la strada Gellert Sandor,strada care da in drum Carei la capatul cartierului Micro 16.Coborarea si urcarea de pe pod Golescu pe aceasta artera se face prin autorizatia de constructie a Mega Mall Satu Mare.Ar fi o artera destul de libera,ar evita 3 semafoare (Crinul,Universului si Brandusa) si ar fluidiza traficul in mod eficient.

29-Realitatea impune construirea unei scari la podul peste cale ferata,pentru ca podul sa fie folosit si de pietoni.Scara ar trebui sa existe la coborare de pe pod pe drum Botiz langa Petrom.

30-Trebuie creat un trotuar din metal,pe structura podului de cale ferata peste Somes.Trotuarul trebuie sa fie in partea vestica a podului.

31-SemiCorso e necesar a fii pavat cu placi de piatra de lux.

32-Dalele de piatra din Centru Nou arata cat se poate de urat,ele trebuie refacute iar cele 2 podete peste bulevardul Transilvania trebuie reamenajate si consolidate.

33-La intersectia Burdea trebuie facute pasaje pietonale subterane moderne,cu spatii comerciale asa cum exista in Bucuresti in piata Universitatii.

 

foto:drum Satmarel

 

 
Scrie un comentariu

Scris de pe 16 Aprilie 2014 în Fără categorie

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: