RSS

Mega-proiect autostrada

05 iun.

SERVER-C70001339

Va prezint un mega-proiect care cred ca e cel mai mare din istoria judetului si orasului,si care va crea o dezvoltare fara precedent.Cand ii spui unui satmarean de constructia unei autostrazi,el crede ca e ceva gluma proasta.Dar eu va spun ca e total realizabil daca este vointa politica.S-ar putea construi si cu bani europeni,dar aici lucrurile merg foarte greu si sunt alte rute de posibile autostrazi, care vor avea intaietate la fondurile UE.Astfel eu cred ca cel mai bun instrument ar fi un parteneriat public-privat.In tara deja se misca proiectele cu constructia de autostrazi prin parteneriat public-privat.Noi suntem intr-un colt de tara dar avem trafic mare chiar si international,si posibil sa fim pe ruta unui nou coridor de transport pan-european,ce duce de la Viena la portul uncrainean Odessa.Chinezii si-au manifestat public interesul de a investi in infrastructura rutiera din Romania,si in special cei de la cea mai mare companie de constructii din Asia (China Communications Construction Company).Eu cred ca ei ar putea castiga licitatia, pentru ca sunt cei mai buni si mai cred ca ei ar avea si finantare de la bancile lor.Firmele isi recupereaza banii din taxa de bariera,prin e-vigneta sau alte metode moderne.Cei ce utilizeaza autostrada ajung la destinatie cam in jumatate de timp,deci economisesc din timpul care in ziua de azi e foarte valoros.Apoi economisesc bani pentru ca merg cu viteza de croaziera si nu-si nici distrug masinile.Ies in castig si cu faptul ca scad riscurile de accidente,ca nu sunt asa obositi si multe altele.Plus ca e o metoda moderna de circulatie.

Primul care a venit cu idea autostrazii Baia Mare-Satu Mare-Petea am fost eu,am si act care atesta acest lucru,dupa aproximativ 1 an si ceva a venit cu propunerea grupul parlamentar PNL din Consiliul Judetean Satu Mare.Spun asta nu ca sa ma laud,ci ca sa luati in serios proiectul ce urmeaza sa vi-l descriu si propun spre analiza si cooperare.Autostrada spre Baia Mare a avut o singura prezentare ca realizare,adica prin fonduri guvernamentale care insa nu au fost disponibile.Insa spre Baia Mare nu stiu daca e destul trafic pentru construirea prin parteneriat public-privat.

Aceasta e idea dezvoltata,nu e gata pentru ca e doar in lucru,sper sa cooperam si sa o terminam impreuna cu satmarenii si autoritatile.Mega-proiectul si scrierea lui sunt 100% facute de mine.In foto e traseul autostrazii.

 Motivatia unei autostrazi

Ca sa avem un oras puternic care sa aiba comunicare rapida si moderna cu orasele invecinate si cu tara,ne trebuie autostrazi.Dar si ca sa atraga investitii masive in oras,lucru care ar fi cheia dezvoltarii orasului.Chinezii zic ca ei is „saraci” pentru ca nu au autostrazi (desi au multe fata de noi) si nu pentru ca nu ar putea avea autostrazi.De aceea si investesc masiv in autostrazi.Timisoara a pierdut investitia Mercedes pentru ca nu avea autostrada cu Ungaria.Nu e mare lucru sa ai o autostrada,cei care au fost de la Cluj la Turda inteleg prea bine aceasta.Proiectul e viabil si foarte necesar,trebuie doar vointa politica pentru a il realiza.
Firmele private ar investi in acest proiect pentru ca e trafic mare de automobile si international de marfuri,si de pe asa ceva se castiga bine.
Primaria si Consiliul Local trebuie sa vina cu propunerea catre Consiliul Judetean si Guvernul Romaniei.Daca nu se vor prezenta firme la licitatie,desi acest lucru e putin
probabil,oricum Primaria Satu Mare si Consiliul Local raman cu o imagine foarte buna si poate intr-un viitor nu prea indepartat vor aparea asa oportunitati.Dar cel mai bine ar fi daca prefectura s-ar implica in promovarea acestei mega-idei.Municipiile Zalau si Oradea sunt pe traseul Autostrazii Transilvania,si daca nu incercam sa realizam aceasta autostrada,riscam sa ramanem cea mai slaba capitala de judet din aceasta zona a tarii.

 Traseul si lungimea autostrazii

E in constructie Autostrada Transilvania,Bechtel cum i se mai zice,dupa numele firmei americane care e cea mai mare din lume in domeniu.Porneste de langa Oradea,urca la Suplacu de Barcau,merge spre vest la Zalau si coboara la Cluj.Insa acu aproximativ 1 an,s-a reziliat in buna parte contractul cu Bechtel,si raman ca ei sa termine pana la finele 2013 tronsonul Oradea-Suplacu de Barcau.Deasemenea de la Turda si pana la Targu Mures trebuie sa se finalizeze tot de catre Bechtel.La restul tronsoanelor se vor face din bani UE si prin parteneriat public-privat.Pe noi tronsonul acesta ne intereseaza.Autostrada Bechtel trebuia sa mearga pana jos la Brasov,unde face legatura cu o alta autostrada ce merge la Bucuresti si Marea Neagra.
Tronsonul intre Oradea si Cluj urca spre Zalau pentru a deservi  orasele Satu Mare si Baia Mare.Noi ar trebui sa avem o autostrada cu Oradea si cu Zalau.Un concesionar nu ar avea bani pentru o autostrada cu Oradea pe la Valea lui Mihai,si inca una cu Zalau pe la Sarmasag.
De la mun.Satu Mare pana la sudul judetului sunt cam 40 de km,iar de la sudul judetului ar face cam 40 de km spre Zalau (cu directie Cluj) unde ar lovi autostrada Bechtel si cam 30 de kilometri sa loveasca aceeasi autostrada la Suplacu de Barcau (cu directie Oradea).Distanta spre Cluj si Oradea ar fi cam la fel ca si in prezent pe drumurile nationale,poate un pic mai mica.

Autostrada ar urma sa aiba 2 benzi pe sens,plus una de avarie,gard despartitor intre sensuri,etc.la fel cum e Autostrada Bechtel.Un drum expres nu ar fi viabil,costurile nu difera mult iar tehnic nu e asa avantajos ca o autostrada nici pe departe.Plus ca un investitor privat nu ar dezvolta asa ceva.Ca bonus se pot adauga cei aprox.15 km de autostrada cu caracter de sosea de centura.
Deci concesionarul ar construi cam 125 de km,ceea ce la ce bani se invart de ei pe plan mondial nu e o problema.
Traseul exact este stabilit prin lege si este secret,drept urmare nu pot aparea probleme de coruptie care sa blocheze proiectul.

update 10.12.2014:Recent s-a hotarat continuarea constructiei proiectului Autostrada Transilvania,dupa ce in urma cu juma de an s-a reziliat complet contractul cu Bechtel.

 Autostrada de centura

Chiar daca vor incepe lucrarile la soseaua de centura,autostrada poate sa cuprinda si o buna parte din centura,iar soseaua de centura se va opri la tronsonul efectuat intre drum Botiz-drum Noroieni-drum Petea.In rest se va construi autostrada,inclusiv podul peste Somes.Pentru a incuraja traficul auto sa foloseasca centura,autostrada se va taxa doar de la sud de drum Carei.La cei cam 125 km cat va avea autostrada impreuna cu centura,cei cam 12 km de autostrada de centura pot ramane netaxati.Se poate si ca jumatate din costurile cu podul peste Somes sa fie platit de CNADNR.In toamna s-a dat in exploatare o centura cu profil de autostrada la Lugoj,costul era de cam 2,2 milioane euro/km.

O alta varianta de constructie a soselei de centura in regim de autostrada,ar fi sa fie construita in intregime in regim de autostrada,CNADNR sa o finanteze pe jumatate,iar cealalta jumatate sa se amortizeze din taxa de access cu e-vigneta pe autostrada spre Zalau si Oradea,astfel utilizarea centurii construita in regim autostrada sa ramana gratuita pe intreg parcursul ei.

Deasemenea,ar fi o prostie ca Ungaria sa construiasca un pod peste Somes la granita cu Romania,in cadrul drumului expres Nyiregyhaza-Satu Mare-Baia Mare,si sa construim si noi un pod ca centura a orasului in regim de autostrada,la cam 15 km de podul din Ungaria.Poate Guvernul Ungariei ar fi de acord sa finanteze jumatate din constructia podului din cadrul centurii in regim de autostrada a mun.Satu Mare.Deci circulatia spre Ungaria si Baia Mare s-ar face pe acest pod,autostrada din Ungaria intrand in tara la noi la sud de Somes,ca sa evite constructia unui pod in plus.Se poate face un tronson de autostrada si intre oras si Petea,5 km nu represinta o mare problema.

 Elementul de originalitate al acestei autostrazi

Posibilitatea unirii acestor 2 directii (Oradea si Cluj) intr-o autostrada comuna,care sa mearga pana la sudul judetului adica vreo 40 de kilometri,reprezinta inovatia adusa acestei autostrazi..Tronsonul acesta ar atrage investitia deoarece ar cumula traficul mare cu TIRuri spre Timisoara respectiv Iugoslavia,cu cel spre Cluj,  Bucuresti si Balcani.Plus ca dupa constructie ar creste si traficul,pentru ca o autostrada atrage trafic.O autostrada nu e nu stiu ce,noi simtim asta pentru ca inca nu o avem.Aceasta e o autostrada care se poate denumi autostrada 2 in 1,sau doua autostrazi in una.Daca ar fi sa facem autostrada Satu Mare-Oradea si Satu Mare-Zalau,impreuna ar fi cam 210 km,pe cand autostrada propusa de mine e de cam 110 km fara centura,deci aproximativ jumatate.

 Beneficiile satmarenilor
In timp se va ajunge la Cluj in cam o ora si jumate fata de 2 ore 45 cat e acu,deci timpul pierdut se reduce la jumatate.Si la Oradea cam in 1 ora fata de 2 acu,deci tot la jumatate din timp.Daca am face un calcul cu timpul necesar daca conducatorii auto ar respecta limita de viteza in localitati,atunci timpul economisit pe o autostrada e si mai mare.

Taxa va fi pentru autoturismele mici de cam 3 euro/100 km,dar utilizatorul autostrazii va fi per total in mare castig,acesta economisind mult timp,oboseala,benzina,piese de schimb,avand grad mai mic de accidente,etc.

Un beneficiu urias e faptul ca vor veni si investitiile private in oras si in zona,asa o lucrare de infrastructura atrage investitii importante.In Timisoara fabrica de automobile Mercedes nu s-a realizat tocmai din lipsa autostrazilor.
Vor intra in judet sute de milioane de euro pe perioada executiei,si se vor crea 2500 de locuri de munca pe parcursul celor 4-5 ani de executie,daca se lucreaza la 2 tronsoane concomitent.La autostrada Arad-Timisoara care s-a dat de jumatate de an in folosinta,la cam 40 de km au lucrat 1200 de oameni.Deasemenea multe sute de locuri de munca vor fi si pe perioada exploatarii autostrazii.
Incasarile se fac prin taxa de bariera pentru accesul pe autostrada,sau alt tip de taxare,si se convine cu statul la o suma anuala pentru achitarea ratelor bancare si profitului firmei.Daca sumele sunt mai mici,statul completeaza pana la suma stabilita,daca sumele sunt mai mari,diferenta intre suma convenita prin contract si suma incasata revine statului roman.Cred ca politica pe plan european e cu autorizare de folosinta a autostrazii cu e-vigneta.

Fiind o investitie privata si traind vremuri de criza,s-ar putea ca, costul unui kilometru de autostrada sa fie chiar sub cel normal pentru asa un relief,si anume aprox.2,5-3 milioane euro.In Bulgaria costul e de cam 2 milioane euro/km,in Romania la cel platit de stat e de cam 5 milioane euro/km.In Ungaria statul constrieste pe asa relief cu 3 milioane euro/km.Cu bani de la UE nu cred ca se va face pentru ca sunt multe alte trasee mai importante unde e nevoie de autostrazi.Oricum se va introduce taxa si pe cele construite din bani UE dupa 3 ani de la inaugurare.

Se poate crea si un coridor de transport pan-european.Acesta se doreste a se crea intre Viena si portul Odessa in Ucraina.Asta ar fi chiar foarte avantajos pentru Satu Mare.Sunt 3 posibile trasee pentru acest coridor.Primul ar fi in sudul Ucrainei insa problema e ca aceasta tara nu e in UE si curand nici nu va fi.A doua varianta e in nordul Romaniei,Satu Mare-Baia Mare-Borsa-Suceava-Iasi,insa sunt orase mici si nu e trafic asa mare ca pe la Cluj.A treia varianta care e si cea dorita de autoritati,e Oradea-Zalau-Cluj-Targu Mures-Bacau-Iasi.Si Guvernul Romaniei a dorit sa faca asa un traseu inainte ca UE sa doreasca coridor pan-european.Acu daca tot se face si la noi autostrada,ea poate fi trecuta la coridor pan-european de transport si pe la Satu Mare nu doar pe la Oradea.In Europa mai sunt asa cazuri in care fac o bucla,de exemplu intre Bulgaria si Grecia.

 Beneficiile investitorului

Fiind vorba de o afacere,investitorul privat urmareste profitul scos din aceasta autostrada pe termen lung.Exact cat va fi profitul si cat timp va avea in proprietate autostrada investitorul pana va deveni proprietatea statului roman,va decide MT si licitatia.In general acest tip de autostrazi se construiesc de catre firmele private in sistem proiectare-executie-exploatare si finantare (design,build,operate),si revin statului dupa 30 de ani.Costurile cu proiectarea si executia,inclusiv profitul se recupereaza la darea in exploatare a autostrazii,ramanand de rambursat bancii finantatoare sumele datorate timp de 30 de ani.Asa cum se procedeaza si in tarile cu autostrazi vechi si multe,si in cazul acesta investitorul isi recupereaza investitia prin taxa de bariera/acces sau prin vigneta electronica sau clasica.Deasemenea sunt si alte modalitati moderne de percepere a taxei de folosinta,aceasta nu e o problema.

 Finantare

Autostrada se poate finanta de la bugetul de stat,din creditele internationale ce se contracteaza acu,prin proiecte ale CNADNR cu finantare UE cat si prin parteneriat public-privat.Toate aceste surse pot fi scuzate de catre guvern ca nu se pot folosi,dar nu este scuza pentru finantarea prin PPP (parteneriat public-privat) din moment ce marea majoritatea banilor vor veni de la investitorul privat.Statul vine cu exproprierea terenurilor si cu intocmirea actelor.Iar organizarea unei licitatii care sa desemneze castigatorul dintre competitori,nu poate sa nu se tina din rationamente de lipsa de surse de finantare,fiind vorba de o cheltuiala infima. Noi nu vom avea niciodata o autostrada facuta de stat,pentru ca nu sunt bani nici pentru culoarele pan-europene.Dar se va trece la sistemul complet de proiectare,constructie,operare si finantare de catre firme private.Deci la Ministerul Transporturilor,CNADNR trebuie doar sa scoata la licitatie de concesionare acest tronson,si sa scoata cateva zeci de milioane de euro din buget,pentru exproprieri si studii de fezabilitate.Banii pt.exproprieri,studii si proiect poate ca pot fi luati si de la UE.Daca atat nu se poate face,atunci suntem mici cu adevarat.Cred ca cei care au acum bani ar fi mai ales chinezii.Prin legea exproprierilor de acu 2 ani s-a stabilit ca cei care sunt expropriati sa nu mai primeasca asa bani multi,astfel eliminandu-se si fraudele care existau.

 Costuri si amortizari

Dupa cum spuneam,s-ar putea construi o autostrada cu aproximativ 3 milioane euro/km,fiind privata nu cred ca se pot face ilegalitati si astfel se poate ajunge la asa costuri mici.In Bulgaria si Serbia statul face cu 2 milioane euro/km (inclusa exproprierea terenului,costul cu proiectarea si cu executia),si la noi centura Lugojului in regim de autostrada s-a facut tot cam cu asa un cost.E posibil chiar ca firmele ce doresc sa realizeze proiectul sa faca autostrada cu mai putin de 3 milioane euro/km,fara costurile exproprierilor.

Fiind de cam 110 km (fara centura),costul ar fi de 330 milioane euro,iar cu tot cu exproprieri ar fi cam 360 milioane euro.Firma privata insa trebuie sa acceseze credit bancar pe cam 30 de ani.Probabil ca,costul total al proiectarii si constructiei,va fi impreuna cu rambursarea creditului de vreo 500 milioane euro.Deci ar fi cam 16,5 milioane euro anual.Plus cam 1 milion de euro costuri de intretinere anual.Nu am primit date oficiale cu privire la costurile de operare si intretinere.Deci per total ar fi cam 17 milioane si jumatate anual.In cazul concesiunilor (fiind cuprinsa si operarea si intretinerea) pretul per kilometru creste foarte mult,si de 3 ori,inca nu se stie cat pentru ca nu avem asa autostrada decat in licitatie,insa daca in alte tari vecine noua se poate,cred ca se poate si la noi.Licitatia va scoate un cost total normal,altfel nu va fi bancabila investitia.

Nu am reusit sa primesc de la CNADNR statistici cu costul cu exproprierea si cu traficul spre Zalau si spre Oradea.Exproprierea ar trebui sa intre in cele 3 milioane euro/km,dar eu nu le-am calculat.Probabil ca ar fi cam sau sub 30 milioane euro  exproprierile,dar ele vin de la stat si nu greveaza creditul bancar.Am realizat eu un mic studiu,si traficul dupa-masa spre Zalau si dinspre Zalau e de cam 25 de masini pe minut,iar spre si dinspre Oradea e de cam 30 masini pe minut.Voi calcula cam la jumatate,deoarece multi nu vor folosi autostrada din diferite motive,totodata si ca sa vad cum ar fi situatia cu scenariul cel mai rau.Taxa la bariera conform CNADNR e de 3 euro la 100 de km pentru autovehicule,de 3 ori mai mare pentru autovehicule cu greutate medie,iar pentru TIRuri cu greutate mare,taxa e de 5 pana 10 ori mai mare.Pe viitor taxa va creste in concordanta cu nivelul de trai,insa ratele de rambursare a creditului raman la fel.

Calculele de incasari le fac pe nr.automobile si TIRuri pe minut *60 minute*14 ore*5 zile*4 saptamani*12 luni* x euro.

Spre Zalau is cam 80 de km,deci pot calcula 3 euro in mare pe automobil.La 10 masini pe minut,vin cam 8.500 pe zi.Pe an sunt cam 2 milioane de automobile.Deci incasari pe an ar fi de aproximativ 6 MILIOANE de euro.TIRuri ar fi cam 300 pe zi,si la o taxa de cam 15 euro,ar fi pe an cam 1 MILION de euro.

Spre Oradea se poate calcula cu 15 masini pe minut,deci pe zi ar fi la 14 ore,cam 12.600.Pe an ar fi calculat la 5 zile pe saptamana,3.024.000 automobile.Si incasari la 2.5 euro/70 de km,7,5 MILIOANE euro.TIRuri ar fi cam 700 pe zi,si la 5 zile cum calculez in mare,ar fi pe an cam 168 mii,si incasari cu 12,5 euro,ar fi aproximativ 2,1 MILIOANE euro.Deci in total 16,6 MILIOANE EURO ANUAL.

Cu autobuze si TIRuri mici pe ambele rute, cu siguranta se depaseste diferenta pana la cota de 17,5 MILIOANE EURO rambursare anuala catre banci.Calculele sunt doar orientative si nu sunt neaparat cea mai buna metoda de calcul.Nu am calculat la intrari bani din utilizare decat pentru 4 saptamani pe luna,deci 2-3 zile pe luna am lasat ca sa fie calcul cu varianta cea mai rea.

Oricum traficul e in continua crestere,iar daca toate merg bine,peste cam 5-6 ani cand va fi gata autostrada,traficul va fi poate cu 30% mai mare.Ce sa mai zic peste 27 de ani,adica dupa 20 de ani de exploatare,traficul poate fi si de 3 ori mai mare fata de cat e in prezent.Si acestea sunt calculele orientative.

 Autoritatile publice

Municipiul Satu Mare trebuie sa adopte in sedinta de consiliu local acest proiect ca o sugestie catre Consiliul Judetean Satu Mare si Ministerul Transporturilor.Municipiul Satu Mare este direct vizat de acest proiect,desi nu are competente in a-l realiza,prin faptul ca e vorba si de soseaua de centura cu profil de autostrada,cat si prin faptul ca municipiul Satu Mare va fi de departe cel mai avantajat de existenta acestei autostrazi.

Daca CJSM este de acord cu acest proiect foarte necesar,trebuie sa il prezinte MT,cu posibilitatea ca MT sa il adopte si sa-l realizeze ori ca sa ramana la latitudinea CJSM,CJBH si CJSJ sa adopte impreuna acest proiect si sa-i faca un studiu de fezabilitate si un studiu de traseu.Pt.ca apoi sa il inainteze catre MT cum s-a facut cu autostrada Satu Mare-Baia Mare,care s-a decis sa fie drum expres adica un fel de drum national cu 4 benzi,nu cu 2.

Fezabilitatea exacta a acestei autostrazi se va vedea la licitatie,prin ofertele care vor veni din partea companiilor de profil nationale si internationale.Dar mai ales la solicitarea creditelor bancare de catre firma castigatoare a licitatiei.

CNADNR poate face unele schimbari ale proiectului dar cu acordul CLSM si CJSM si CJBH si CJSJ.

 In concluzie:

Proiectul este viabil si profitabil (pentru investitor,pentru stat si mai ales pentru aceasta parte a tarii),restul e birocratie.Nu atat la licitatie se va vedea acest lucru,cat la raspunsul bancilor de a finanta acest proiect,dupa ce firma castigatoare le va cere aceasta.Probabil cel mai bun nume al autostrazii ar fi “Autostrada Menumorut”,adica un pionierat nu doar in civilizatia romaneasca ci si in initiative locale in constructia de autostrazi prin PPP si masuri de dezvoltare locala.Proiectul este viabil dar trebuie promovat la nivel local si national.Este un mega-proiect ce va duce la o dezvoltare fara precedent a orasului Satu Mare si a judetului Satu Mare cat si pe toata zona traseului ei. .Daca vom fi uniti pe plan local vom invinge! Mentionez ca nu sunt expert in autostrazi,insa m-am documentat pe parcursul anilor.Aceasta e o idee dezvoltata si nu e facuta in modul standard in care se face un proiect,tocmai pentru a fi mai accesibila cetatenilor.Eu ii zic mega-proiect pentru ca e vorba de sume considerabile.

Daca din studiul de pre-fezabilitate reiese ca nu e fezabila prin concesiune,atunci se poate ca jumatate sa fie facuta cu banii de concesiune a chinezilor,iar cealalta cu bani europeni si de la bugetul de stat.Cred ca din cei cam 6 miliarde de euro,disponibili pana in 2020 de la UE special pentru autostrazi,merita si aceste 3 judete macar 150 milioane de euro.Restul de 50 de milioane de euro pot veni de la bugetul de stat,prin acea taxa pe carburanti pe care o platesc si locuitorii din aceste 3 judete.Anexez poza hartii traseului autostrazii.                                                

 update 16.06.2013:ministrul Sova declara acu vreo 2 saptamani ca asteapta propuneri de constructie de autostrazi in concesiune de la primari resedinta de judet,presedinti de consilii judetene si parlamentari.Deasemenea contractul cu Bechtel e reziliat in totalitate.Firma chineza China Communications Construction Company e interesata sa discute cu politicienii care sprijina autostrada aceasta.Pe baza aceasta a aparut si articolul in Informatia Zilei:https://orasulsatumare.wordpress.com/2013/06/13/autostrada-satmarenilor/

update 02.01.2015:de cam 2 saptamani am trimis CNADNR,analize cost-beneficiu de autostrada in zona de nord-vest cat si proiectul,in cadrul dezbaterii publice pe master-planul de transport:

Vrem autostrada! Nu omorati Satu Mare!

 

 

 
Scrie un comentariu

Scris de pe 5 iunie 2012 în Fără categorie

 

Lasă un comentariu